początkiem roku 2019 weszła w życie nowa ustawa o produktach kosmetycznych. Jest to najważniejszy tekst obok rozporządzenia kosmetycznego, który reguluje zasady funkcjonowania rynku kosmetycznego. Ustawa szczegółowo reguluje m.in.:
- Sprawy związane z funkcjonowaniem Systemu Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych;
- Obowiązek zgłaszania zakładów produkcyjnych do rejestru zakładów wytwarzających produkty kosmetyczne;
- Informuje o egzekwowaniu przepisów na polskim rynku (Nadzór nad egzekwowaniem sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa);
- Wskazuje katalog kar za nieprzestrzeganie rozporządzenia.
Jeśli producenci i sprzedawcy produktów kosmetycznych stosują się do rozporządzania z 2009 roku, to wejście ustawy o produktach kosmetycznych nie będzie wiązało się z ogromnymi zmianami. Firmy produkujące produkty kosmetyczne powinny zwrócić szczególną uwagę na:
- Notyfikację każdego z produktów na europejskim portalu CPNP;
- Właściwe oznakowanie produktu;
- Posiadanie pełnej dokumentacji dla każdego z produktów;
- Sporządzenie i wdrożeni zasad dobrych praktyk produkcyjnych (GMP).
Firmy, które wcześniej nie stosowały się do zasad unijnych, muszą liczyć się z tym, że za nieprzestrzeganie zasad będą nakładane kary:
- Do 10 tys. Zł (wytwarzanie produktów kosmetycznych bez pobierania próbek w rzetelny i odtwarzalny sposób);
- Do 20 tys. Zł (przypisanie produktowi cech lub funkcji, których faktycznie nie posiada – podczas reklamy, na etykiecie, w ulotce);
- Do 30 tys. Zł (niespełnienie wymogu odnośnie okresu przechowywania dokumentacji produktu kosmetycznego – musi być 10 lat);
- Do 35 tys. Zł (wprowadzenie produktu kosmetycznego bez spełnienia wymogów);
- Do 50 tys. Zł (niestosowanie zasad dobrych praktyk produkcyjnych GMP);
- Do 70 tys. Zł (wprowadzenie na rynek Unii Europejskiej produktu, który nie spełnia wymogów oznakowania);
- Do 100 tys. Zł (wprowadzenie do obrotu produktów niespełniających norm unijnego rozporządzenia).
Sprzedającym produkty kosmetyczne jest każdy sprzedawca, internetowy czy stacjonarny, który posiada w swojej ofercie produkty kosmetyczne. Sprzedający musi mieć wyraźne oraz czytelne informacje w karcie każdego produktu kosmetycznego, które umożliwią kupującym zapoznanie się w pełni z produktem. Opis produktu powinien być napisany w języku polskim, w jasny, zrozumiały sposób. Zawartość opisu wynika bezpośrednio z art. 19 Rozporządzenia:
- Pełna nazwa produktu;
- Dane producenta (z adresem);
- Ilość nominalna;
- Skład jednostkowy kosmetyku;
- Szczególne środki ostrożności.
Informację o sprzedaży produktów kosmetycznych powinny być również wpisane w regulamin sklepu internetowego.