Marketing to nieodłączny element sprzedaży. Bez dobrej kampanii reklamowej czasem trudno pozyskać potencjalnych klientów. Budowanie relacji z klientem oraz późniejsze utrzymywanie tej relacji jest fundamentalną częścią marketingu. Jednakże przy ciągle przybywającej ilości pozyskiwanych danych nie łatwo prowadzić kampanie reklamowe ręcznie a przy tym dostosowywać ich treść do odpowiednich klientów. Automatyzując procesy marketingowe, firmy oszczędzają czas na ręcznym wykonywaniu pracy i optymalizują koszty zatrudnienia personelu.
Spersonalizowane wiadomości są o wiele lepiej traktowane przez odbiorców, sprawiają, że klienci nie są „zmęczeni” ciągłymi mailami i nie traktują ich jako spam. Z pomocą w takim momencie przychodzi oprogramowanie Marketing Automation.
Marketing Automation (automatyzacja marketingu) to sektor systemów informatycznych, który służy do zarządzania marketingiem oraz sprzedażą. Bazując na specjalnym oprogramowaniu pozwala na zautomatyzowanie działania marketingowe.
Głównym celem automatyzacji marketingu jest zwiększenie ruchu sprzedaży poprzez wysyłanie idealnie dopasowanych do potrzeb oraz zainteresowań komunikatów oraz wiadomości.
Platforma Marketing Automation identyfikuje użytkowników odwiedzających stronę www a później monitoruje ich zachowania za pomocą plików cookies.
Wykorzystanie Marketing Automation to w dużym skrócie maksymalne przyspieszenie i ułatwienia powtarzających się działań marketingowych, takich jak:
- Zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających stronę www;
- Segmentacja użytkowników dzięki zebranym informacją;
- Wysyłka spersonalizowanych wiadomości i newsletterów;
- Dostosowywanie komunikatów do zachowań na stronie konkretnych klientów.
Marketing automation – przykładowe zastosowania w sklepie internetowym
- Porzucone koszyki w sklepie – dany użytkownik dodaje produkt do koszyka jednak nie dochodzi do finalizacji zakupu. W ciągu kilku godzin dostaje komunikat o tym, jaki produkt pozostawił w koszyku wraz z jego zdjęciem i nazwą. Wiadomość powinna być ponowiona jeszcze chociaż raz. Po kilku dniach potencjalny klient mógłby otrzymać wiadomość z rabatem na ten konkretny produkt. Jeżeli dojdzie do finalizacji zamówienia, kampania reklamowa automatycznie powinna się zakończyć.
- Przeglądane produkty w sklepie – sytuacja analogiczna jak w podczas porzuconego koszyka. Tym razem jednak użytkownik nie dostaje informacji o konkretnym produkcie, tylko kilku produktach dopasowanych do jego zainteresowań pobranych z plików cookies. Może również otrzymać wiadomość z rabatem.
Dobrym przykładem działającym w Marketing Automation jest firma SALESmenago, która działa na rynku od 8 lat. Oprogramowanie dostępne jest w wersji płatnej oraz umożliwia testowy darmowy dostęp na miesiąc.
Na co pozwala technologia Marketing Automation w SALESmenago?
- Lead Nurturing – wieloetapowy proces, który prowadzi pozyskanego Lead’a do świadomego i odpowiedzialnego potencjalnego zakupu;
- Utrzymanie klienta – dzięki wysyłaniu odpowiednio dopasowanych komunikatów pod danego użytkownika;
- Pomiar ROI – monitorowanie tego wskaźnika pomoże sprawdzić, czy dana promocja w internecie jest opłacalna i czy przekłada się na zyski Twojego przedsiębiorstwa;
- Segmentacja kontaktów – dzięki pozyskanym informacją o zachowaniu, zainteresowaniach i wyszukiwanych preferencjach jesteśmy w stanie dokonać podziału klientów na przykładowo:
- Segment osób, które odwiedziły Twoją stronę;
- Segment osób, które dokonały zakupu w ostatnich 3 miesiącach;
- Segment osób, które odczytały co najmniej jedną wiadomość e-mail;
- Segment osób, które nie kupiły nic przez ostatnie 60 dni;
- Segment osób, które kilka razy obserwowały ten sam produkt.
Oprócz wyżej wymienionych przykładów jest wiele więcej, każdy może dostosować segmentacje pod swoje potrzeby i oczekiwania.
Taki podział pozwala na zbudowanie dopasowanych i spersonalizowanych akcji marketingowych.
- Scoring kontaktów – tzw. punktowanie użytkowników za np.
- Odwiedziny na stronie www;
- zapoznanie się z cennikiem;
- dodaniem produktu do koszyka;
- polubieniem profilu na Facebooku;
- dokonanie zakupu;
- interakcję ze sprzedawcą.
Dzięki temu można zaobserwować zachowania użytkowników odwiedzających Twoją stronę i dopasować odpowiednie komunikaty do wysłania bezpośrednio do nich. Dział sprzedaży ma ułatwioną sytuację i wie, do których potencjalnych klientów musi koniecznie przedzwonić.
- Personalizację komunikacji – poprzez segregacje i scoring kontaktów wiemy, który komunikat możemy przesłać do danego odbiorcy. Dzięki temu przy każdym „kontakcie” użytkownika ze stroną sklepu, otrzyma on odpowiednio dopasowane komunikaty i wiadomości;
- Połączenie działu marketingu i sprzedaży – współpraca między tymi działami przebiega znacznie szybciej, marketer wie jaki konkretnie komunikat dopasować do danego odbiorcy, a sprzedawca ma dokładną informację co potencjalny klient mógłby zakupić.
Funkcjonalności dostępne w ramach Marketing Automation SALESmenago:
- Monitorowanie zakochania użytkowników w sieci – monitorowanie czasu spędzonego na stronie www, źródła wejść na stronę, segmentacja i scoring na podstawie danych z portali społecznościowych, dane wpisywane w wyszukiwarce, informacje kto i kiedy korzysta z aplikacji mobilnej oraz gdzie się znajduje podczas korzystania;
- E-mail Marketing – dopasowanie zawartości przesyłanej wiadomości oraz newslettera pod konkretnego użytkownika;
- CRM – możliwość przydzielenia kontaktów do konkretnych grup, możliwość pozyskania danych o użytkownikach oraz określenie czy dany odbiorca to potencjalny klient, dzięki temu proces sprzedażowy znacznie się skraca;
- Automatyzacja w działach marketingu i sprzedaży – umożliwienie przygotowania konkretnych wiadomości dopasowanych do konkretnych użytkowników np. z gotową ofertą dopasowaną po analizie zachowania użytkownika na stronie, wykazanie najbardziej „gorących leadów” do zakupu, możliwość automatycznych powiadomień w dziale sprzedaży po wybranych czynnościach użytkowników na stronie;
- Analityka i raporty – dzięki temu możemy zauważyć, czy wykonane czynności przynoszą nam oczekiwane efekty oraz wskazać miejsca i etapy, w których moglibyśmy coś ulepszyć.