Jesteś sprzedawcą w Internecie lub niedługo będziesz i zapewne nie raz zastanawiałeś się nad tym jakie zdjęcia i opisy produktów na Twoim sklepie umieścić. Wydawać by się mogło, że najłatwiejszym i najszybszym sposobem jest skopiować to od producenta czy dostawcy. Pytanie czy jest do legalne?
Kopiując zarówno zdjęcia jak i opisy produktów od innych osób bez ich zgody łamiesz obowiązujące prawo. Profesjonalne zdjęcia i opisy to tak zwane dzieła i są one chronione prawami autorskimi. Nie można więc ich kopiować. Producent musiał za zdjęcia i opisy zapłacić i poświecić odpowiednia ilość czasu na ich przygotowanie. Po przekazaniu własności przez fotografa i copywritera, wszystko należy już do producenta.
Utwór (zdjęcie czy opis) nie musi być nigdzie zgłoszony, aby korzystał z ochrony prawa autorskiego.
Wykorzystując zdjęcia czy opisy produktów producenta lub innego sprzedawcy łamiesz prawo. Może być za to zarzut dopuszczenia się czynów nieuczciwej konkurencji. Art. 3 oraz art. 10 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mówi:
“Art. 3 ust. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.”
“Art. 10 ust 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.”
Niestety takie działania są niezgodne z prawem.
Jak legalnie wykorzystywać zdjęcia i opisy od producenta?
- Zadbaj o pisemną zgodę od producenta na wykorzystywanie jego grafik oraz opisów;
- Używaj ostrożnie cudzych znaków towarowych;
- Zrób własne zdjęcia oraz opisy dla produktów.