niedziela, 4 czerwca, 2023
portal sprzedawcy
Strona głównae-commerceNieuczciwe praktyki handlowe – czego nie może robić sprzedawca?

Nieuczciwe praktyki handlowe – czego nie może robić sprzedawca?

Wszyscy sprzedawcy mają obowiązek podawania dokładnych informacji na temat oferowanych w swoim sklepie towarów i usług, tak aby kupujący mógł świadomie zdecydować o zakupie właśnie na naszym sklepie. Niestety, wielu z nich nie stosuje się do tego. Niektórzy przedsiębiorcy zastosowują nieuczciwe praktyki handlowe w reklamach. Podamy kilka przykładów, których nie wolno wykorzystywać: 

  • Reklamy ze specjalnymi przywilejami – sprzedający nie mogą w reklamach stosować tzw. “przynęt” (przykład: “W naszym sklepie możesz skorzystać z dwuletniego okresu reklamacji.” Konsumenci powinni być świadomi, że zawsze mają prawo do 2 lat na złożenie reklamacji, nie jest to dla nich żaden przywilej); 
  • Reklama z produktami terapeutycznymi – sprzedający nie mogą sprzedawać produktów o cechach terapeutycznych, jeśli nie mają na to naukowego potwierdzenia; 
  • Reklama namawiająca dzieci do zakupu konkretnego produktu (przykłady: “Musisz mieć tą grę”, “Twoi koledzy już się tym bawią”); 
  • Reklama z darmową ofertą – w takim przypadku produkt oferowany za darmo, musi faktycznie taki być. Nie można oferować produktu niby za darmo, a ceny doliczać do innego; 
  • Reklama niechciana – jeśli użytkownik nie wyraził zgody oraz wypisał się z newslettera, sprzedawca nie może wysyłać mu oferowanych reklam (regulamin sklepu internetowego – obowiązkowa informacja o korzystaniu z newslettera i możliwości wypisu);
  • Reklama z darmową nagrodą – sprzedawcy nie mogą stosować tzw. “darmowej” wygranej, za którą później pobierają opłatę, nawet za symboliczny jeden grosz.  

Każda reklama wprowadzająca w błąd kupującego, jest traktowana jako czyn nieuczciwej konkurencji. Kupujący, którego interes zostanie naruszony, po reklamie wprowadzającej w błąd, może wystąpić z powództwem do sądu powszechnego. Postępowanie nie będzie toczyło się jednak w imieniu konkretnego kupującego, ale w imię pewnej zbiorowości, której taka reklama może zagrażać. Mona domagać się następujących kar nałożonych na danego przedsiębiorcę: 

  • Odszkodowania za szkody wyrządzone przez nieuczciwą reklamę; 
  • Zakazania emisji nieuczciwej reklamy. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments