Pandemia wirusa COVID-19 na pewno ma lub będzie miała wpływ na biznes wielu przedsiębiorców. Rozsądne i odpowiedzialne podejście pozwoli zaoszczędzić dodatkowych kosztów oraz stresu. Prowadząc sklep internetowy lub stacjonarny należy zwrócić uwagę przede wszystkim na zalecenia Ministerstwa Rozwoju:
- Zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy (1,5-2 m);
- Zachęcać klientów do kontaktu za pomocą telefonu;
- Zachęcać klientów do skorzystania z płatności bezgotówkowych;
- Poinformować klientów o konieczności stosowania maseczek oraz rękawiczek podczas dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych;
- Poinformować klientów o ograniczeniach w ilości osób w sklepie w tym samym czasie;
- Wyposażyć pracowników sklepów stacjonarnych w odpowiednie zabezpieczenia;
- Zlecić pracę zdalną pracownikom (jeśli ich obowiązki w pracy na to pozwalają).
W sytuacji nadzwyczajnej, z jaką obecnie się stykamy, wielu przedsiębiorców spotkać się z opóźnieniami w dostawie, zmniejszeniem liczby pracowników z powodu choroby, kwarantanny lub innych okoliczności. Aby mieć wszystko pod kontrolą, należy wiedzieć kilka rzeczy:
- Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy wiąże się z odpowiedzialnością sprzedawcy. Aby tego uniknąć można powołać się na tzw. Siłę wyższą. Jest to takie zdarzenie, którego nie da się przewidzieć i któremu nie można zapobiec z dołożeniem należytej staranności. Jednakże każdy przypadek należy indywidualnie sprawdzić. W zawartych umowach powinno być określone pojęcie siły wyższej.
- Można dokonać zmian w regulaminie, odnoszą się one do relacji B2B:
- Zapis o odstąpieniu od umowy przez Sprzedawcę w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny;
- Zmiana w sposobach płatności (z pobrania przejść na przedpłatę);
- Informacje o możliwości wydłużenia realizacji zamówienia.
- W szczególnych sytuacjach, sprzedawca może powołać się na klauzulę rebus sic stantibus, czyli nadzwyczajna zmiana stosunków. Odwołując się do art. 357 Kodeksu Cywilnego
“§ 1.Jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Rozwiązując umowę sąd może w miarę potrzeby orzec o rozliczeniach stron, kierując się zasadami określonymi w zdaniu poprzedzającym.”
należy pamiętać, że w takiej sytuacji to sąd będzie decydował o zmianach lub koniecznym rozwiązaniu umowy z naszym kontrahentem.
Po wejściu Tarczy Antykryzysowej 31 marca 2020 roku przesunięty zostaje termin wejścia zmian w sprawie poszerzenia praw konsumenta na niektóre działalności jednoosobowe. Pozwala to na 6-miesięczne wydłużenie dostosowania swoich biznesów na nadchodzące zmiany, w tym wprowadzenia zmian, które będzie musiał mieć każdy regulamin sklepu internetowego.