Część 4 Umowa o świadczenie Usług Elektronicznych
Przydatność regulaminu w sklepie internetowym, to nie tylko zasady, które łączą sprzedawcę z konsumentem, ale także sprzedawcę z klientem (przedsiębiorcą). W tym przypadku można dokonać pewnych ograniczeń wobec kupującego niebędącego konsumentem. Różnica jest bardzo wyraźna w kwestii umowy o świadczenie Usług Elektronicznych.
Usługi Elektroniczne – przykładowe rodzaje:
- Sklep internetowy (założenie konta);
- Newsletter (informacje o nowościach, promocjach przesyłane drogą elektroniczną, dostępne po założeniu konta);
- Opiniowanie (komentowanie, dostępne po założeniu konta).
Każdy klient czy konsument może zakończyć korzystania z Usług Elektronicznych poprzez opuszczenie sklepu oraz usunięcie konta. Jeżeli to zrobi, umowa o świadczenie Usług Elektronicznych rozwiązuje się automatycznie bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń żadnej ze stron tej umowy.
Sytuacja zmienia się, w momencie, kiedy to sprzedawca sam chciałby rozwiązać umowę o świadczenie Usług Elektronicznych:
1) w relacji B2C – wypowiedzenie takiej umowy ze skutkiem natychmiastowym jest niemożliwe. Jeżeli sprzedawca zauważy, że konsument na przykład wykorzystał by konto do zamieszczania wulgarnych kwestii na stronie sklepu, w tej sytuacji sprzedawca może wezwać konsumenta do zaprzestania takiego postępowania z wyznaczeniem terminu oraz z zastrzeżeniem niezastosowania się do wezwania – czyli usunięciem konta.
2) w relacji B2B – sprzedawca ma prawo wypowiedzieć umowę o świadczenie Usług Elektronicznych, po przesłaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy nawet ze skutkiem natychmiastowym.
Zapisy te nie znajdą zastosowania z mocy prawa, jeżeli regulamin sklepu internetowego nie będzie miał zawartych odpowiednich informacji.