środa, 4 sierpnia, 2021
portal sprzedawcy
Strona głównae-commerceRozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych w sprzedaży internetowej

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych w sprzedaży internetowej

Z dniem 25 maja 2018 roku wchodzi unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które nakłada obowiązki przy procesach przetwarzania danych osobowych. Wszystkie podmioty, które przetwarzają dane osobowe do celów innych niż osobiste czy domowe muszą przestrzegać obowiązujących zasad. 

Nowe definicje wprowadzone po wejściu RODO: 

  • Profilowanie – tak zwane przewidywanie następnych zakupów danego klienta, dzięki takim danym jak sytuacja finansowa, sytuacja zdrowotna, preferencje zakupowe oraz bieżąca lokalizacja; 
  • Pseudonimizacja – forma zabezpieczenia danych osobowych, przypisanie konkretnych danych do danej osoby; 
  • definicja zgody na przetwarzanie danych osobowych – zgoda musi być w formie okazania woli za pomocą oświadczenia i być napisana w sposób jasny i zrozumiały.

Jakie zmiany po wejściu RODO dla sprzedaży internetowej? 

  • GIODO – po wejściu Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych nie ma obowiązku rejestracji zbiorów danych osobowych w GIODO;
  • Zmiana z ABI (Administratora Bezpieczeństwa Informacji) na IODO (Inspektora Ochrony Danych Osobowych). W większości przypadków powołanie IODO będzie obowiązkowe;
  • Zgody muszą być pisane jasnym zrozumiałym językiem. Każda zgoda musi być oddzielna i użytkownik dobrowolnie może się zgodzić na nią;
  • Regulamin sklepu internetowego oraz polityka prywatności muszą mieć nowe zapisy, zgodne z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych, między innymi musi być informacja o tym, kto przetwarza dane osobowe, w jakim celu i na jak długo;
  • Obowiązek zgłaszania wycieków danych lub innego zagrożenia danych osobowych.

Zmiany dla użytkowników sklepów internetowych: 

  • Możliwość żądania przeniesienia danych;
  • Możliwość żądania usunięcia danych – “Prawo do bycia zapomnianym”;
  • Możliwość zmiany danych osobowych.

Za nieprzestrzeganie RODO mogą być nałożone kary: 

  • 20 milionów euro lub 4% wartości rocznego obrotu przedsiębiorstwa (za naruszenie artykułów nr 5, 7, 15, 16 RODO);
  • 10 milionów euro lub 2% wartości rocznego obrotu przedsiębiorstwa (za naruszenie artykułów nr 25, 29, 30, 31, 32 RODO). 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments