W obecnej sytuacji sprzedaż stacjonarna jest trochę utrudniona. Wielu sprzedawców, aby przetrwać musiało przerzucić się na sprzedaż w sieci. Na co należy zwrócić uwagę rozpoczynając lub poszerzając swoją sprzedaż on-line? Jak ułatwić i przyspieszyć realizację zamówień? Na te oraz wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
- Domena:
Przed rozpoczęciem sprzedaży warto zastanowić się nad nazwą sklepu. Jeśli działasz już stacjonarnie – możesz otworzyć sklep internetowy pod tą samą nazwą. Natomiast jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze sprzedażą, zastanów się i wybierz nazwę łatwą do zapamiętania i taką, która będzie dobrze kojarzyć się klientom.
- Pełna dokumentacja:
Sprzedaż internetowa nieco różni się od sprzedaży stacjonarnej. Konsument ma chociażby możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru nawet bez podawania przyczyny. Po wejściu RODO sprzedawca zobowiązany jest do posiadania pełnej dokumentacji, która jest napisana w sposób jasny i wyraźny a dostęp do niej powinien być w każdym momencie na stronie internetowej. Na pełną dokumentacje składa się:
- Regulamin sklepu internetowego;
- Polityka prywatności;
- Polityka plików cookies.
Sprzedawca ma obowiązek aktualizowania dokumentów po wejściu zmian w przepisach.
- Produkt i jego cena:
Rozpoczynając sprzedaż w sklepie internetowym na początku warto zwrócić uwagę na to, jakie produkty chcemy sprzedać. Towary powinny posiadać przede wszystkim zdjęcia dobrej jakości, na których widać nawet drobne szczegóły oraz dokładne opisy, dzięki którym kupujący nie będzie musiał zadawać dodatkowych pytań, pozwoli to również zmniejszyć ilość zwracanych i reklamowanych produktów. Dokładność zdjęć i opisów sprawia, że sprzedawca jest odpowiedzialny i świadomy, a klient chętniej złoży zamówienie. Warto również wrzucić do swojej oferty produkty, które są rzadko dostępne u innych sprzedawców, ale dobrze się sprzedają.
Kolejnym elementem jest ustalenie ceny. Do produktu powinien być od razu doliczony koszt pakowania (może być także wliczony w koszty wysyłki). Bardzo dobrym sposobem jest rozeznanie się na początku w sklepach konkurencyjnych. Dobra sprzedaż to konkurencyjne ceny, ale jeśli posiadasz produkty w swojej ofercie, które są ciężko dostępne w innych sklepach – możesz podnieść ich cenę. Bezpłatna dostawa przy określonej wartości zamówienia może zachęcić kupujących do dokonania większych zakupów. Dobrym sposobem jest również oferowanie rabatów na wybrane artykuły – taki manewr często zwiększa sprzedaż. Najważniejsze jest oczywiście systematyczne analizowanie i weryfikowanie cen.
- Płatności:
W celu zwiększenia sprzedaży i zachęcenia kupujących do dokonywania zakupów dobrą opcją jest korzystanie z kilku metod płatności tak, aby dopasować się do każdego odbiorcy. Najbardziej powszechne metody płatności w sklepach internetowych:
- Płatność przy odbiorze – jest to bardzo popularna metoda płatności. Sprzedawcy, którzy oferują tą metodę płatności są bardziej wiarygodni dla odbiorców i dają im większe poczucie bezpieczeństwa w dokonywanej transakcji.
- Korzystanie z serwisów płatności – jest to w obecnych czasach najbardziej popularna metoda płatności. Większość sklepów internetowych umożliwia skorzystanie z niej. Zdecydowanie najszybsza metoda i ułatwiająca zarówno pracę sprzedawcy jak i płatności kupującemu. Korzystając z tej opcji dokonywania płatności kupujący mogą zapłacić za pomocą kart kredytowych, przelewu oraz BLIK. Większość takich transakcji jest zaksięgowana w sklepie w ciągu kilku minut – sprzedawca może od razu przejść do realizacji zamówienia.
- Tradycyjny przelew bankowy – zdecydowanie jest to najprostsza metoda płatności. Jednakże dla wielu z nas jest to dość uciążliwe i czasochłonne dla sprzedawcy. Musi on czekać i sprawdzać konto bankowe czy wpłynął przelew. Takie zamówienie niestety ma dłuższy czas realizacji.
- Wybór modelu sklepu internetowego:
Przed rozpoczęciem sprzedaży w internecie należy zastanowić się jaki sklep internetowy chcesz otworzyć, ile produktów będziesz mieć w swojej ofercie, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze oraz jaki budżet masz na rozpoczęcie e-sprzedaży. Na rynku dostępnych jest kilka modeli sklepów internetowych:
- Platformy Open-Source – jest to opcja dla osób, które znają podstawy e-commerce, chcą mieć własny i nie zależy sklep oraz planują duży rozwój sklepu.
Zalety | Wady |
Ty jesteś właścicielem sklepu | Wymagana administracja sklepu |
Dostęp do kodu źródłowego oraz jego edycji | Samodzielne wdrożenie obowiązków prawnych – regulamin sklepu internetowego |
Bezpłatne dodatki | Dodatkowy koszt hostingu |
Brak opłaty licencyjnej | Trudność w konfiguracji i wdrożeniu |
Dopasowanie wyglądu pod siebie | Obowiązek właściciela – dbanie o bezpieczeństwo |
- Platformy abonamentowe (SaaS -Software as a Service) – sklep na abonament dla osób, które nie znają podstaw e-commerce oraz nie posiadają dużego budżetu na rozpoczęcie.
Zalety | Wady |
Możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego | Nie jesteś właścicielem sklepu |
Niskie koszty rozpoczęcia | Ograniczenia w zmianach graficznych sklepu |
Szybka konfiguracja | Nie płacąc abonamentu, stracisz sklep |
Wsparcie techniczne od dostawcy | |
Hosting po stronie dostawcy oprogramowania |
- Promocja:
Aby zwiększyć swoją sprzedaż w internecie warto pomyśleć o promocji i reklamach. Dobra promocja i reklama to źródło ogromnych wpływów sprzedażowych. Nad jakimi reklamami warto się zastanowić?
- Reklama w Google – reklama, którą rozlicza się za tzw. “kliknięcie”. W każdej chwili można ją wyłączyć. Pozwala na zarządzanie wskazanym przez nas budżetem w trybie dziennym;
- Porównywarki cen – reklama, którą rozlicza się również za tzw. “kliknięcie” -przechodząc na stronę sklepu, porównywarki cen pokazują oferty z różnych sklepów równocześnie.
- Reklamy w Social Mediach – reklama, którą także rozlicza się za tzw. “kliknięcie”, wyświetla się w aktualnościach potencjalnych odbiorców. Pozwala na zarządzanie wskazanym przez nas budżetem w trybie dziennym.
- E-mail marketing – możliwość zamówienia newslettera w twoim sklepie wzbogaci Cię o adresy e-mail. Baza takich adresów to idealne rozwiązanie do zaproponowania odbiorcom nowości, promocji. Jest to tania opcja reklam, jednakże wiąże się z uzyskaniem dobrowolnej zgody od użytkowników na wysyłkę newslettera.
- Logistyka:
W internecie każdy kupujący ma inne upodobania. Odnosi się to również do sposobu dostarczenia zamawianego towaru. Sklepy oferujące różne metody dostawy zazwyczaj cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Warto więc skorzystać z wielu metod dostarczania zamówienia:
- Odbiór osobisty – jest to dobra opcja dla kupujących, którzy boją się niedostarczenia przesyłki, albo zależy im na szybkim otrzymaniu zamówienia. Jest to natomiast związane z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej;
- Wybór firmy kurierskiej – umożliwienie wyboru firmy kurierskiej może zachęcić kupujących do dokonania zakupu. Zazwyczaj taka przesyłka jest realizowana w ciągu 2-3 dni roboczych. Jednak wiąże się z obowiązkiem odebrania towaru przez kupującego w wybranym przez niego miejscu;
- Skorzystanie z Paczkomatu – odbiorcy bardzo chętnie korzystają z tej metody dostawy. Jest ona szybka i pozwala na odbiór zamówienia nawet w nocy.
Korzystanie z wszystkich wymienionych metod zdecydowanie zachęci kupujących do skorzystania z oferty na Twoim sklepie internetowym. Im więcej opcji do wyboru, tym więcej chętnych do zakupów.