Sprzedaż alkoholu w Polsce jest możliwa jedynie po uzyskaniu specjalnej koncesji. Obecnie mamy 3 rodzaje takiej koncesji:
- Powyżej 18 % zawartości alkoholu;
- Od 4,5 % do 18 % zawartości alkoholu (wyłączając piwo);
- Napoje do 4,5 % zawartości alkoholu i piwo.
Zgodnie z przepisami tylko niektóre sklepy, mogą otrzymać pozwolenie na sprzedaż napojów wyskokowych. Wszystko to dotyczy sklepów, w których transakcja jest dokonywana „na miejscu” czyli w punkcie sprzedaży – zgodnym z informacjami zawartymi w koncesji.
Sklep stacjonarny sprzedający alkohol posiada koncesje – czy może z niej korzystać otwierając sklep internetowy?
Otóż koncesja, tak jak to wcześniej zostało wspomniane działa jedynie w punkcie sprzedaży, czyli sklepie stacjonarnym. Podczas takiej transakcji można legalnie sprawdzić, czy klient jest pełnoletni oraz czy nie jest pod wpływem alkoholu. Takich czynności niestety nie można sprawdzić dokonując sprzedaży w sklepie internetowym. Powołując się na wyrok (sygn. II GSK 431/10) NSA z dnia 14 kwietnia 2011 r, koncesja jest przypisana bezpośrednio do danej lokalizacji sklepu, dodatkowo wyrok ma na celu ograniczenie możliwości zakupu napojów wyskokowych.
Jedyna opcja sprzedaży w sklepie internetowym, to taka, w której kupujący zamawia produkty w sieci a odbiór zamówienia odbywa w miejscu sprzedaży, czyli sklepie stacjonarnym, po sprawdzeniu pełnoletności oraz czy kupujący nie jest pod wpływem alkoholu. Regulamin sklepu internetowego takiego sprzedawcy powinien mieć zawartą informację o możliwości dokonania takiego zakupu. Umowa sprzedaży jest zawierana w miejscu, które posiada koncesję umożliwiającą sprzedaż danego produktu alkoholowego.