Od 8 grudnia 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2018/302 o nieuzasadnionym blokowaniu geograficznym ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania oraz miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym. Rozporządzenie ma na celu zapobieganiu nieuzasadnionej dyskryminacji oraz blokowaniu geograficznemu ze względu na przynależność państwową konsumentów.
Po wejściu Rozporządzenia, sprzedający nie może odmówić kupującemu z innego kraju Unii Europejskiej dostępu do sklepu internetowego oraz zakupów. Sprzedawca nie może także stosować automatycznego przekierowania odwiedzającego stronę, na jego wersję językową. Kupujący musi wyrazić na to zgodę.
Sprzedający nie może blokować dokonania płatności oraz wybranego sposobu tej płatności ze względu na przynależność państwową, miejsca zamieszkania, lokalizację rachunku płatniczego, miejsce prowadzenia działalności dostawcy usług płatniczych oraz miejsce wydania instrumentu płatniczego.
Co nie podlega zakazowi blokowania geograficznego?
Nie wszystkie towary lub usługi zostały objęte zakazem. Oto kilka, które zostały wyłączone:
- Usługi transportowe;
- Usługi audiowizualne.
Kupujący został ofiarą geoblokowania – gdzie się zgłosić?
W sprawach naruszenia Rozporządzenia 2018/302 należy kontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Przedsiębiorca za nieprzestrzeganie zakazu blokowania geograficznego może dostać karę finansową w wysokości 10% obrotów za poprzedni rok rozliczeniowy. Kara może zostać nałożona przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rozporządzenie 2018/302 narzuca odgórnie obowiązek przestrzegania zakazu geoblokowania, nie ma obowiązku wpisu tej informacji w regulamin sklepu internetowego.