Chcesz zostać przedsiębiorcą, ale stoisz przed wyborem czy zrobić to na własną rękę czy może działać jako franczyza? Nie jest to z pewnością łatwa decyzja, ale obydwie formy są warte rozeznania.
Franczyza to system sprzedaży usług czy towarów, który opiera się na ściśle określonych zasadach i współpracy między dwoma przedsiębiorstwami – franczyzodawcą oraz franczyzobiorcą. Jest to idealne rozwiązanie do osób, które chciałyby rozpocząć działalność w Internecie, ale nie znają podstaw e-commerce. Franczyza daje duże poczucie bezpieczeństwa, ponieważ firma, która umożliwia wzięcie franczyzy osiąga sukcesy sprzedażowe i chce jeszcze bardziej rozwijać swoją markę. Na rozpoczęcie biznesu nie potrzeba dużego kapitału. Prowadzenie działalności w modelu franczyzy nie wymaga stawiania sklepu od podstaw, analizy rynku czy znalezienia odpowiedniego pomysłu. Z drugiej strony natomiast taki biznes ma tez wady, nie będziesz posiadać własnej marki i musisz podporządkować się pod ustalenia franczyzodawcy.
Dropshipping jest to model sprzedażowy, dzięki któremu nie ma potrzeby magazynowania towaru i wysyłki towaru. Wybierając ten model prowadzenia działalności nie trzeba wnosić ogromnego kapitału na start, nie trzeba wynajmować magazynu, aby trzymać towar i nie potrzeba pracowników magazynowych. Dzięki integracji z hurtownią, z którą podpisujesz umowę możesz w łatwy sposób zarządzać sprzedażą. Po otrzymaniu zamówienia na swoim sklepie internetowym, zlecasz jego wysyłkę na wskazany adres hurtowni, z którą współpracujesz. Nie musisz zatrudniać wiele osób. Jest to dobry model, ponieważ nie trzeba wkładać pieniędzy w towar, płaci się za dokładną ilość zakupionego towaru. Jednakże jak wszystko ma to swoje wady, nie ma się pełnej kontroli nad wysyłanymi paczkami z magazynu. Nie można dopilnować, aby wysyłane było wszystko najlepszej jakości i przede wszystkim na czas.
Różnice między franczyza a dropshippingiem:
Franczyza | Dropshipping | |
Koszty początkowe | Dość wysokie koszty – opłata wstępna, najem lokalu, marketing, pracownicy, opłaty skarbowe | Niskie koszty – nie trzeba wykładać pieniędzy na zakup towaru, konieczność zakupu oprogramowania, które pomoże w tym trybie pracy, nie potrzeba wielu pracowników |
Zyski ze sprzedaży | Musisz podzielić zysk między franczyzodawcę a franczyzobiorcę | Cały zysk jest dla Ciebie |
Ryzyko | Dość wysokie – musisz mieć sklep tak długo jak umowa obowiązuje, musisz liczyć się z sytuacją, w której franczyzodawca może zbankrutować | Niskie ryzyko, w każdym momencie można zamknąć sklep |
Kontrola w prowadzonych działaniach | Musisz opierać się na podpisanej umowie z franczyzodawcą, nie możesz wnosić swoich zmian | Możesz decydować o wszystkim, bez kontaktowania się z drugą osobą, sklep należy do Ciebie |
Umowa | Podpisana umowa z franczyzodawcą na czas nieokreślony lub ściśle określony. | Umowy podpisuje się jedynie z hurtowniami, z którymi chcesz nawiązać współpracę. |
Zarówno franczyza jak i dropshipping mają swoje wady i zalety. Jedynie po wnikliwej analizie można wybrać coś odpowiedniego dla siebie. Dokładne rozeznanie się na rynku pozwoli podjąć decyzje odnośnie modelu prowadzonej działalności.