Podczas dokonywania zakupów na terenach Unii Europejskiej, sprzedawca ma obowiązek informowania swoich klientów o całkowitych kosztach (obejmujących podatki i opłaty dodatkowe) związanych z produktem zanim klient dokona zakupu. Dotyczy to również zakupu biletów kolejowych czy lotniczych.
W przypadku zakupów online, powinno być wyraźnie oświadczenie – na przykład w formie kliknięcia – że kupujący jest w pełni świadomy złożonego zamówienia i opłaty, której musi dokonać. Regulamin sklepu internatowego powinien zawierać także dodatkową informację na ten temat.
Opłaty dodatkowe za korzystanie z kart płatniczych
Sprzedający w Unii Europejskiej nie może naliczać dodatkowych opłat za skorzystanie z karty debetowej lub kredytowej.
Wyjątkiem są jedynie:
- karty American Express i Diners Club (opłata ta nie może przekraczać faktycznych kosztów przetwarzania płatności);
- biznesowe czy firmowe karty kredytowe, gdzie fakturę opłaca pracodawca a nie sam kupujący (opłata ta nie może przekraczać faktycznych kosztów przetwarzania płatności).
Opłaty dodatkowe za uzupełniające usługi
Sprzedający może pobierać opłatę za dodatkowe usługi, jak na przykład opakowanie na prezent, wysyłka ekspresowa czy ubezpieczenie wysyłki lub podróży, ale kupujący musi dobrowolnie wyrazić na to zgodę. Jeśli kupujący takich dodatkowych usług nie wybierze, nikt nie może mu doliczyć tych kosztów. Klient ma prawo dochodzić zwrotu pieniędzy za opłaty pobrane bez jego dobrowolnej zgody.
Obywatele Unii Europejskiej oraz rezydenci Unii Europejskiej powinni mieć dostęp do tych samych cen za produkty i usługi zakupione w UE nawet jeśli mieszkają w innym kraju niż klienci lokalni. Różnica w cenach może występować jedynie ze względu na różnice w wysokościach dostawy towaru. Sytuacja ta dotyczy również usług świadczonych w miejscu siedziby sprzedawcy – te same ceny muszą obowiązywać wszystkich mieszkańców Unii Europejskiej.
Zakaz automatycznego przekierowania na inną wersję strony internetowej
Jeżeli kupujący chce wejść na stronę internetową sprzedawcy z innego kraju, nie może zostać automatycznie przekierowany na stronę w jego języku. Musi wyrazić na to dobrowolnie zgodę i musi mieć możliwość wrócenia do poprzedniej wersji strony w każdym momencie.
Przykładowo: klient z Wielkiej Brytanii wchodząc na stronę polskiego sklepu internetowego, nie może zostać automatycznie przekierowany na wersję angielską tej strony. Musi samemu o tym zdecydować oraz mieć możliwość wrócenia do początkowej wersji strony.