wtorek, 30 listopada, 2021
portal sprzedawcy
Strona głównae-commerceZmiany dotyczące rozszerzenia ochrony konsumenckiej na działalności jednoosobowe – przeniesione z 1...

Zmiany dotyczące rozszerzenia ochrony konsumenckiej na działalności jednoosobowe – przeniesione z 1 czerwca 2020 na 1 stycznia 2021

Zmiana przepisów wymusza na przedsiębiorstwach aktualizację regulaminów zamieszczonych w sklepach internetowych.  

Podmiot gospodarczy, zarejestrowany jako działalność jednoosobowa uzyska nowe przywileje, które wcześniej dotyczyły tylko konsumentów, czyli na przykład: 

  • Możliwość skorzystania z rękojmi (dotyczy produktów zakupionych na fakturę, które nie są związane z charakterem zawodowym, wynikającym z przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej); 
  • Możliwość skorzystania z odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od zakupu (dotyczy produktów zakupionych na fakturę, które nie są związane z charakterem zawodowym, wynikającym z przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej). 

“Charakter zawodowy” – jak to rozumieć? 

Przeglądając rejestr na stronie CEiDG można zauważyć wykaz charakterystyki prowadzonego podmiotu. Wszystkie produkty, które nie zaliczają się do tej charakterystyki, nie są związane z charakterem zawodowym, więc podlegają nowym przepisom. 

W jaki sposób można sprawdzić charakter działalności kupującego? 

Informacje na temat przedsiębiorcy można sprawdzić na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDGpo wpisaniu na przykład NIP-u firmy. 

Podmioty gospodarcze, które są zarejestrowane jako działalności jednoosobowe w dalszym ciągu nie podlegają ochronie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) 

Wejście w życie nowych przepisów, to zmiana, która najbardziej dotknie sprzedawców – będą oni musieli egzekwować od podmiotów gospodarczych lub sprawdzając w CEiDG czy dana firma to działalność gospodarcza, czy spółka.  

 
Regulamin sklepu internetowego będzie musiał zawierać odpowiednie informację o wprowadzonych zmianach. Nowe regulaminy będą musiały zawierać przesłania takie jak, między innymi: 

  • Definicja nowego klienta (podmiot gospodarczy jako konsument); 
  • Postanowienia dotyczące rękojmi; 
  • Informację o prawie odstąpienia od umowy. 

W przypadku braku informacji o zmianie postępowania przy odstąpieniu od umowy. Klient (dokonujący zakupu jako konsument), będzie mógł skorzystać z okresu 12 miesięcy na odstąpienie od umowy, zamiast 14 dni. Sprzedawca będzie musiał także ponieść wszystkie koszty z tym związane, zwrócić koszt towaru oraz kosz transportu w dwie strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments